PODRĘCZNIK
B. Kwaśny, A. Szymczak, M. Wiłun
Informatyka w ćwiczeniach
Wyd. Nowa Era Spółka z o. o.
nr dop.: 114/2009/2015
WYMAGANIA EDUKACYJNE
/wg podstawy programowej MEN/
Wymagania ogólne
I. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie sieci
komputerowej; komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-
komunikacyjnych.
II. Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie
za pomocą komputera: rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji,
prezentacji multimedialnych.
III. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z
zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
IV. Wykorzystanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy
i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
V. Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju i zastosowań
informatyki.
Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, korzystanie z sieci
komputerowej. Uczeń:
1) opisuje modułową budowę komputera, jego podstawowe elementy i ich funkcje,
jak również budowę i działanie urządzeń zewnętrznych;
2) posługuje się urządzeniami multimedialnymi, na przykład do
nagrywania/odtwarzania obrazu i dźwięku;
3) stosuje podstawowe usługi systemu operacyjnego i programów narzędziowych
do zarządzania zasobami (plikami) i instalowania oprogramowania;
4) wyszukuje i uruchamia programy, porządkuje i archiwizuje dane i programy;
stosuje profilaktykę antywirusową;
5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;
6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń komputerowych
i oprogramowania.
Wyszukiwanie i wykorzystywanie (gromadzenie, selekcjonowanie, przetwarzanie) informacji z różnych źródeł; współtworzenie zasobów w sieci. Uczeń:
1) przedstawia typowe sposoby reprezentowania i przetwarzania informacji przez
człowieka i komputer;
2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje
w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych;
3) pobiera informacje i dokumenty z róŜnych źródeł, w tym internetowych, ocenia
pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych
zadaniach i projektach;
4) umieszcza informacje w odpowiednich serwisach internetowych.
Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczeń:
1) zakłada konto pocztowe w portalu internetowym i konfiguruje je zgodnie
ze swoimi potrzebami;
2) bierze udział w dyskusjach na forum;
3) komunikuje się za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych z
członkami grupy współpracującej nad projektem;
4) stosuje zasady netykiety w komunikacji w sieci.
Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych. Uczeń:
1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków
i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty
plików graficznych;
2) przy użyciu edytora tekstu tworzy kilkunastostronicowe publikacje, z nagłówkiem
i stopką, przypisami, grafiką, tabelami itp., formatuje tekst w kolumnach,
opracowuje dokumenty tekstowe o różnym przeznaczeniu;
3) wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych
z programu nauczania gimnazjum (na przykład z matematyki lub fizyki)
i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków), posługuje się przy tym
adresami bezwzględnymi, względnymi i mieszanymi;
4) stosuje arkusz kalkulacyjny do gromadzenia danych i przedstawiania ich w postaci
graficznej, z wykorzystaniem odpowiednich typów wykresów;
5) tworzy prostą bazę danych w postaci jednej tabeli i wykonuje na niej podstawowe
operacje bazodanowe;
6) tworzy dokumenty zawierające różne obiekty (np: tekst, grafikę, tabele, wykresy
itp.) pobrane z róŜnych programów i źródeł;
7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów
multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych
lub pobranych z innych źródeł;
8) tworzy prostą stronę internetową zawierającą: tekst, grafikę, elementy aktywne,
linki, korzystając ewentualnie z odpowiedniego edytora stron, wyjaśnia znaczenie
podstawowych poleceń języka HTML.
Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera,
stosowanie podejścia algorytmicznego. Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów
rozwiązywania różnych problemów;
2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia
rozwiązanie w postaci algorytmicznej;
3) stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów
algorytmicznych;
4) opisuje sposób znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym
i uporządkowanym, opisuje algorytm porządkowania zbioru elementów;
5) wykonuje wybrane algorytmy za pomocą komputera.
Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczeń:
1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i
wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
2) wykorzystuje programy komputerowe, np. arkusz kalkulacyjny, do analizy
wyników eksperymentów, programy specjalnego przeznaczenia, programy
edukacyjne;
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk
i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzysta
z internetowych map;
4) przygotowuje za pomocą odpowiednich programów zestawienia danych
i sprawozdania na lekcje z róŜnych przedmiotów.
Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania zainteresowań; opisywanie innych zastosowań informatyki; ocena zagrożeń i ograniczeń, aspekty społeczne rozwoju i zastosowań informatyki. Uczeń:
1) opisuje wybrane zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej,
z uwzględnieniem swoich zainteresowań, oraz ich wpływ na osobisty rozwój,
rynek pracy i rozwój ekonomiczny;
2) opisuje korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z rozwoju informatyki
i powszechnego dostępu do informacji, wyjaśnia zagrożenia związane
z uzależnieniem się od komputera;
3) wymienia zagadnienia etyczne i prawne, związane z ochroną własności
intelektualnej i ochroną danych oraz przejawy przestępczości komputerowej.